Συγχορδίες του μπαγλαμά
Ημερομηνία: 17/02/03, 23:36
Θέμα: Θεωρία και πράξη


 

 

Από τον Νέο Κιθαρωδό (kitharodos@kithara.gr)

 

 

Σε αυτή τη σελίδα παρουσιάζονται συνοπτικά οι βασικές συγχορδίες του μπαγλαμά, τζουρά και του τρίχορδου μπουζουκιού. Υπάρχουν 9 διαφορετικά βασικά "πιασίματα", που μετακινούμενα κατά μήκος των χορδών παράγουν τις διάφορες συγχορδίες. Κάθε πιάσιμο παρουσιάζεται μόνο του και μετά στις διαφορετικές θέσεις κατά μήκος του μπράτσου.

Για ευκολότερη απομνημόνευση, αναφέρουμε σε κάθε πιάσιμο, ποια είναι η βασική νότα, που δίνει και τον τόνο στο αντίστοιχο ακόρντο. Έτσι, μαθαίνοντας τις νότες στην αντίστοιχη χορδή βρίσκουμε εύκολα τον τόνο των ακόρντων. Για παράδειγμα, στο ακόρντο Ρε μινόρε / Dm παρακάτω, βασική νότα (Ρε)  είναι αυτή που παίζεται στη μεσαία χορδή, και αυτή δίνει τον τόνο στο ακόρντο. Αν παίξουμε το ακόρντο δύο τάστα χαμηλότερα, η βασική νότα (της μεσαίας χορδής) θα είναι Ντο, άρα και το ακόρντο θα είναι το Ντο μινόρε.

 

Οι αριθμοί μέσα στους κύκλους δηλώνουν τα δάχτυλα που πατάνε στο αντίστοιχο σημείο. Φυσικά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κάποιο άλλο δάχτυλο αν σας βολεύει, ειδικά το παράμεσο και το μικρό δάχτυλο χρησιμοποιούνται πολλές φορές εναλλακτικά.

1: Δείκτης

2: Μέσο

3: Παράμεσο

4: Μικρό δάχτυλο

 

Πιάσιμο 1 (μινόρε):

Βασική νότα είναι αυτή της μεσαίας χορδής.

 

 

Πιάσιμο 2 (ματζόρε):

Βασική νότα είναι αυτή της μεσαίας χορδής.

 

 

Πιάσιμο 3 (μινόρε):

Βασική νότα είναι αυτή της τρίτης (πιο χοντρής) χορδής.

 

 

Πιάσιμο 4 (ματζόρε):

Βασική νότα είναι αυτή της τρίτης (πιο χοντρής) χορδής.

 

 

Πιάσιμο 5 ("λειψό"):

Το πιάσιμο αυτό δεν περιέχει όλες τις νότες μιας συγχορδίας, και γι αυτό είναι "διφορούμενο".

 

 

Πιάσιμο 6 (ματζόρε με μπαρέ):

Βασική νότα είναι αυτή της τρίτης (πιο χοντρής) χορδής.

 

 

Πιάσιμο 7 (μινόρε με μπαρέ):

Βασική νότα είναι αυτή της τρίτης (πιο χοντρής) χορδής.

 

 

Πιάσιμο 8 (ματζόρε):

Βασική νότα είναι αυτή της τρίτης (ή της πρώτης) χορδής.

 

 

Πιάσιμο 9 (μινόρε):

Βασική νότα είναι αυτή της τρίτης (ή της πρώτης) χορδής.

 

 

Επειδή η πρώτη και η τρίτη χορδή στα τρίχορδα αυτά όργανα κουρντίζονται στον ίδιο τόνο, όλες οι παραπάνω συγχορδίες μπορούν να παιχτούν και συμμετρικά (δηλ. αντικατοπτρισμένες) ως προς τη μεσαία χορδή. Έτσι, π.χ. η συγχορδία D μπορεί να παιχτεί με τους παρακάτω δύο τρόπους, και το ίδιο ισχύει για όλες τις συγχορδίες που αναφέρθηκαν παραπάνω:

 

Καλό κουράγιο!

 

 

Για λάθη ή προσθήκες στείλτε e-mail...

 









Το άρθρο αυτό προέρχεται από τον ιστοχώρο Κ ι θ ά ρ α
http://portal.kithara.gr

Η διεύθυνση του άρθρου είναι:
http://portal.kithara.gr/modules.php?name=News&file=article&sid=128