Mπαροκ - Οπερα
Ημερομηνία: 11/04/03, 04:16
Θέμα: Ιστορία της Μουσικής


Μια δημοφιλης μουσικη μορφη της Αναγεννησης, το ιντερμεδιο, σταθηκε ο προδρομος της οπερας* καθως ηταν ενας τυπος μουσικης που συνδυαζε μουσικα και δραματικα στοιχεια.
Η μονωδια αποτελεσε το βασικο στοιχειο της οπερας, τη βαση του ρετσιτατιβο**, το οποιο ηταν κατι περισσοτερο απο εκφραστικη απαγγελια και κατι λιγοτερο απο μια ρυθμικη μελωδια. Μια απο τις πιο σπουδαιες οπερες που γραφτηκαν με χρηση ρετσιτατιβο ηταν η οπερα ''Ορφεας'' του Μοντεβερντι.
Οι συγχρονοι του Μοντεβερντι στη Ρωμη και τη Βενετια εστρεψαν σιγα σιγα την προσοχη τους απο το ρετσιτατιβο στις λιγοτερο δραματικες αλλα περισσοτερο θεαματικες μορφες της χορωδιας αλλα και της αριας***.
Η οπερα συνεβαλλε στην εξελιξη της ορχηστρικης μουσικης. Το ρετσιτατιβο οδηγησε στη δημιουργια περισσοτερο ελευθερων μουσικων μορφων.

Η οπερα ανθισε στη Βενετια οπου ανοιξε το 1637 το πρωτο δημοσιο θεατρο οπερας. Οι προτιμησεις του κοινου αρχισαν να επηρρεαζουν τη συνθεση και ως αποτελεσμα εισηχθησαν διαφορες καινοτομιες, οπως η ευρεια χρηση δημοφιλων μελωδιων, η θεαματικη σκηνικη παρουσιαση και οι συντομες, με χαρακτηρα φανφαρας, εισαγωγες.
Το τελευταιο μεγαλο κεντρο οπερας που αναπτυχθηκε στην Ιταλια ηταν αυτο της Ναπολης στη δεκαετια του 1670. Η ναπολιτανικη οπερα σερια, με χαρακτηρες απο την κλασσικη ιστορια και μυθολογια, κυριαρχησε στην Ευρωπη για εναν αιωνα. Αποτελουνταν κυριως απο μια σειρα ρετσιτατιβο και αριες και χαρακτηριζονταν απο το περιτεχνο δεξιοτεχνικο τραγουδι. Καθιερωσε επισης την Ιταλικη εισαγωγη. Η αποκαλουμενη sinfonia, η τριμερης εισαγωγη (γρηγορο-αργο-γρηγορο), εξελιχθηκε βαθμιαια στη συμφωνια κατα τη διαρκεια του 18ου αιωνα.
Κατα την ιδια περιοδο η οπερα εισηχθη στις Αυλες και εξω απο την Ιταλια. Η ιταλικη μορφη αναμιχθηκε σιγα σιγα με την κορυφαια δραματικη γαλλικη μορφη, το μπαλλετο. Ενα αλλο προσιδιαζον στοιχειο ηταν η γαλλικη εισαγωγη (αργο μερος, γρηγορο και ξανα επιστροφη στο αρχικο αργο).
Εξαιτιας του τριαντακοταετους πολεμου και της πολιτικοκοινωνικης συγχυσης που επεφερε, η δραστηριοτητα της οπερας στη Γερμανια ηταν λιγοτερη απο οτι στη Γαλλια και αυτη που εμφανιστηκε κυριαρχουνταν ολοκληρωτικα απο το ιταλικο υφος.
Στην Αγγλια η κατασταση της οπερας εμοιαζε με αυτη της Γαλλιας. Η μουσικοθεατρικη μορφη που ανθουσε στην Αγγλια, η μασκα, βαθμιαια αναμιχθηκε με την ιταλικη οπερα.



* Με τον ορο οπερα εννοουμε συνηθως ενα δραματικο εργο εξολοκληρου μουσικο με ολα τα λογια (λιμπρετο)να τραγουδιουνται. Εχουμε δηλαδη ενοποιηση μουσικης και δραματος.

** Το ρετσιτατιβο ειναι η μουσικη μετατροπη του λογου σε οπερα. Για χαρη της προσαρμοστικοτητας εχει συνηθως ελευθερο ρυθμο χωρις καποιο χρονικο διαγραμμα.

*** Η χορωδια ειναι μια ομαδα τραγουδιστων της οπερας η ενος μεγαλου μουσικου εργου, ενω η αρια ειναι μουσικο κομματι με λιμπρετο για εναν τραγουδιστη της οπερας. Οι αριες ειναι συνηθως μελωδικες, γεματες συναισθημα και τεχνικα περιπλοκες.


Σημειωση 1: Η εξαπλωση της οπερας ειχε ως πρωτεργατες την Καμερατα την Φλωρεντιανη ομαδα λογιων που ειχε αφιερωθει στην αναπλαση και στη μιμηση των ιδανικων της κλασσικης αρχαιοτητας.







Το άρθρο αυτό προέρχεται από τον ιστοχώρο Κ ι θ ά ρ α
http://portal.kithara.gr

Η διεύθυνση του άρθρου είναι:
http://portal.kithara.gr/modules.php?name=News&file=article&sid=31